Autor: JOAN GONZALEZ PALLISER
La forma musical podem dir que és la manera en que s'estructura una peça musical, es a dir l'ordenació dels diferents temes o variacions que el compositor ha elegit.
Tipus de formes musicals:
- Formes basades en la repetició per seccions:
- Forma Primària: Aquesta forma és la més simple de l'estructura musical, i consta d'una sola frase que es repeteix diverses vagades. Canviant l'estrofa, però la melodia AAA.
- Forma Binària: Forma dividida en dues seccions: si és del tipus AA la segona repetició no pot ser exacta a l'anterior, sinó seria primària, així que ha de tenir alguna modificació A'. i si és de tipus AB, la primera tindrà un final suspensiu i la segona conclusiu.
- Forma Ternària: És una estructura de tres parts a partir de totes les combinacions possibles: ABA, AAB, ABB, ABC. Habitualment els compositors utilitzen l'estructura: ABA', on A seria el tema principal, B el contrast i A' la variació del tema principal. Una variant d'aquest seria: AABA.
- Rondó: És la forma on hi ha un tema principal que es repeteix, i estre cada repetició hi apareix un tema que contrasta: ABABA o ABACA. La repetició del tema principal s'anomena tornada (“estribillo”), i li dona uniformitat al tema, i els temes que contrasten episodis o estrofes, i donen un interès a l'oient.
- Formes basades en les variacions:
- Tema amb Variacions: És una forma en la que s'aplica una variació en la majoria de casos que es presenta en una secció independent, que presenta una modificació diferent més o menys allunyada a l'original. Així el compositor va canviant el ritme, la melodia, el compàs, el registre, però sempre recordant el tema del que parteix l'obra.
- Formes basades en les imitacions: Les imitacions són el principi fundamental de la polifonia, que consisteix en repetir un fragment melòdic en una varies veus diferent a la del model.Diferents tipus d'imitacions:
> Moviment directe: Es mou en la mateixa direcció.
> Moviment contrari: Es mou en direcció contrari canviant els intervals.
> Moviment retrograde: Es mou a partir de dreta a esquerra respectant els intervals.
> Moviment retrograde contrari: Els intervals canvien i es mou de dreta a esquerra.
> Moviment d'augmentació: Es canvien les figures per unes de major valor.
> Moviment de disminució: El valor de les figures canvia per unes de menor duració.
- Canon: És quan una imitació és sostinguda llarg temps i persisteix en tota la composició. En el canon una veu inicia la melodia i successivament les segueixen les demés, imitant la melodia original.1ª veu
2ª veu
3ª veu
- L'Invenció: A diferencia del canon l'invenció no es limita a imitar el tema de forma rigorosa, sinó que el varia.
- La Fuga: És una composició polifònica, normalment escrita per instruments de tecla, que es desenvolupa en un sol moviment, basant-se en la tècnica de l'imitació. És una obra per a diverses veus, que té una estructura complexa que basicament consisteix en la repetició constant d'un tema o melodia principal anomenat subjecte, que va acompanyat per temes secundaris. El subjecte o tema principal se presenta per primer cop en una sola veu i després es van interpretant les demés veus. Així el tema reapareix constantment juntament amb els temes secundaris i al final de la fuga les veus acaben en un final comú.
- Formes basades en el desenvolupament o elaboració temàtica:
- Forma Sonata: És una obra per a pocs instruments (un o dos), normalment un piano acompanyat per un violí o altre instrument. Aquesta es desenvolupa normalment en quatre moviments contrastant en velocitat i caràcter: Allegro, Adagio, Minuet i Presto. La manera d'estructurar el primer moviment és la més utilitzada per els compositors del Classicisme i es coneix com a “forma sonata”. Estructurada en tres parts anomenades: exposició, desenvolupament i reexposició.
SeccionsEXPOSICIÓDESENVOLUPAMENTREEXPOSSICIÓTemesAPontBCodaElaboració d'algun aspecte de l'exposició.APontBCodaHarmoniaITònicaModulantVDominat o relativaVModulant, normalment a tonalitats llunyanes.INo modulantIIConclusiva
- Exposició: El compositor presenta la melodia sobra el que es basa tot el moviment. Normalment són dos temes o grups de temes. El primer està en la tonalitat principal de l'obra i sol ser enèrgic, i el segon es troba en una altre tonalitat i és més cantable. I entre els dos hi sol haver un enllaç anomenat pont.
- Desenvolupament: És la part més lliure i creativa en la que el compositor maneja tota la material exposat elaborant totes les possibilitat musicals que ofereix.
- Reexposició: El compositor torna a exposa el material de l'expositor, presentant-lo d'una manera lleugerament diferent, amb el segon tema en la tonalitat inicial de l'obra. Finalment se tanca el moviment amb un breu fragment conclusiu anomenat coda.
Joan, ens pots dir d'on has estret la informació?
ResponEliminaLa informació està estreta d'aquesta pàgina:
ResponEliminahttp://cmapspublic.ihmc.us/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1218580510619_1718587362_18051&partName=actualhtmltext
Crec que és molt interesant poder veure les diferents formes musicals en que poden estructurar-se les obre, i en aquesta pàgina ens fa una explicació prou clara.